۲۳ آذر ۱۳۸۹

معرفت شناسی 10

البته بنظر این جواب قانع کننده نبود .

ما واقعا نمی توانیم علوم را ندید بگیریم

علوم و تکنولوژی با زندگی ما گره خورده شک کردن به مبانی آن کار راحتی نیست .

حالا به مابعدالطبیعه گیر می داد می گفتیم خوب حالا ما هم همچین ته قلبمون محکم نیست حالا تو هم شک کن ولی علوم رابطه علت معلولی اینا خیلی سخته شک کردن .

راستی تا از اینجا نگذشته ایم یک سئوال دیگری از تجربه گرایان کردند که این مفاهیمی مثل انسان و حیوان از کجا در ذهن ما هست ما در طبیعت حسن و حسین و مموشی ( گربه همسایه ) داریم اما انسان و حیوان نداریم .

همین هیوم جواب دادند که اینها انتزاعات از وجه مشترک ایشان است ( یعنی قبول کردند که ذهن بلاخره یک چیزی را از خودش می سازد ) که مثل اینکه انسانی را از دور ببینی فقط صور مشترک با باقی انسانها را تشخیص می دهی و در ذهن انسان را بخواهی تصور کنی یک کسی را که دیده ای بدون اینکه بتوانی همچین با دقت صورتش را تصور کنی خیلی محو می آید و می رود این می شود آن مفهوم انسان .

راستش این توضیح بد نیست تا حدودی آدم را قانع می کند همین الان دارم سعی می کنم انسان را تصور کنم صورتش نمی آید یک جوری سخت است .

این مفاهیم انتزاعی بنظر من هم همان ادراکات نامفهوم است نا روشن نا خوانا .

یک جورایی بنظر این دیگر ساخته و پرداخته حواس است و تجربه گرایان یک جورایی راست می گویند .

نظر شما در باره تجربه گرایی صرف چیست ؟

رهیاب - باغدار

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام رهیاب
چرا آپ نمی کنی ؟
من منتظر مطالب بعدیت هستم
باران