۲۲ آذر ۱۳۸۹

معرفت شناسی 5

پس یک تجربه گرا کسیست که اعتبار تجربه را قبول دارد و نه هیچ چیز دیگر ( منکر عقل نیست بلکه یافته های عقل را بدون تجربه نمی پذیرد ) و همچنین اعتقاد دارد که تمام آگاهی های ما منشا حواس پنجگانه ماست .

اما ریاضیات بنظر خیلی عقلانی می آید اینطور نیست ؟ هستند کسانی که می گویند نخیر خیلی از قبائل آفریقایی بیشتر از تعداد انگشتانشان را نمی شمارند چون بیشتر احتیاج ندارند یعنی اینکه نیاز  به بیرون از خودمان و به حواس محیطیست که مبنای ریاضیست و حتی مبنای دهگانه ریاضی مبنایش تعداد انگشتان ماست وگرنه مبنای دوتایی بهتر است من حتی نظر یک روانشناس غیر تجربه گرا را ( پیاژه )  را می خواندم که می گفت حل مسائل ریاضی که در رابطه با منافع محیطی ماست به مراتب برای ما و کودکانمان راحتتر است ( من خودم این را در مورد فرزندم امتحان کردم و درستی آن را تایید می کنم ) خوب همه اینها یعنی اینکه ریاضیات هم مبنای بیرونی دارد و نه عقلی صرف در عین اینکه اگر هم مبنای عقلی صرف برای آن قائل شویم در این صورت تنها دال بر این همان گوییست یعنی از لحاظ ریاضی دو سوی یک معادله ذهنی با هم برابرند و این همان گویی چیزی به اطلاعات ما نمی افزاید .

همین جمله و کنایه این همان گویی را به منطق می زنند یعنی منطق تحلیلی در بهتریم شرایط بازی با کلمات است که چه موقع چه جمله ای معادل چه جمله ایست و چه چیز همان است !!! و هیچ اطلاعات جدیدی به خودی خود از عالم خارج در اختیار ما نمی گذارد .

خوب تجربه گرا هستند دیگر شما زیاد ناراحت نشوید خیلی زور میزنند ککه همه چیز باید تجربی باشد .

شاید هم راست بگویند اما ما هنوز حرف و سخن باقی را نشنیده یم

رهیاب - باغدار

هیچ نظری موجود نیست: